نسخه آزمایشی

جایگاه نظریه انتظاردر آرا و منظومه فکری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای مدظله

بسمه تعالی

ارائه دهنده(محمود ملکی) 
مبانی متعددی را می توان از سخنان رهبری استخراج و استنباط نمود از جمله: هستی¬شناسی، معرفت-شناسی، انسان¬شناسی، دین¬شناسی و جامعه شناسی و نوآوری این بحث شیوه نوین آن و بکر بودن آن است. مفاهیم مورد بحث ما: انتظار، نظریه، هستی¬شناسی که تنها مبنایی است که مورد بحث ارائه دهنده می باشد. و سئوال اصلی این است:  محورهای مبانی هستی شناسی در کلام رهبری کدامند؟
سه محور مورد بحث است که عبارتند از:
1ـ انتظار و تدبیر الهی 
 به این معنا که جهان در تحت تدبیرالهی است و از سوی دیگر بی نظمی و قصر دائم با تدبیر نمی¬سازد. می¬دانیم یکی از مظاهر بی¬نظمی ظلم و ستم است که دوام آن با تدبیر الهی نمی سازد لذا روزی باید فرا برسد که این گونه نباشد یعنی روز ظهور. در کلام رهبری نیز انتظار با ظهور گره خورده است و عدم وجود منجی با تدبیر نمی¬سازد.
2ـ انتظار و حکمت الهی
به این معنا که نظام هستی مبتنی بر حکمت الهی است و آنچه خلاف حکمت الهی است دائمی نخواهد بود. ظلم و ستم خلاف حکمت است لذا دائمی نیست و این مساله با ظهورمحقق می شود یعنی با ظهور ظلم ریشه کن می شود. از این رو حکمت الهی متقتضی ظهور است و باوربه ظهور انتظار را در پی دارد.
3ـ  انتظار و قاعده لطف
لطف الهی اقتضا دارد در کنار رسول باطنی رسول ظاهری هم بفرستد. این مسأله مختص زمان خاصی نیست چون هدایت مختص به زمان خاصی نیست. اندیشه مهدویت هدایت¬گر است و لطف است و انتظار این ظرفیت را دارد. لذا لطف مقتضی انتظار است.

آقای یوسفیان (ناقد اول): 
1.    اگر بپذیریم که تدبیر الهی و حکمت از مبانی است باید پیوند برقرار بشود بین این مسأله و کلام رهبری در حالی که این طور نیست.
2.    انتظار در فضای حکمت الهی چه نقشی دارد و می¬خواهد چه چیزی را بیان کند؟ روشن نیست و همین مسأله در قاعده لطف هم وجود دارد.
3.    در بحث شما خلط شده بین مبدأشناسی و هستی¬شناسی در فضای انتظار در حالی که  اینها با هم متفاوتند.
عنوان شما با هستی شناسی چه ارتباطی دارد؟ این ارتباط روشن نیست. هستی شناسی انتظار اساساً چیست؟
آقای الهی¬نژاد (ناقد دوم):
1.    مراد از منظومه فکری یعنی مجموعه¬ای از اهداف، روش، گزاره¬ها و مبانی؛ لذا طرح بحث روشن نیست یعنی آیا مبانی انتظار را در کلام رهبری توجیه می¬کنیم یا خود انتظار را می¬بریم در منظومه فکری رهبری.
2.    عنوان و تعبیر هستی¬شناسی نادرست است و هستی¬شناختی صحیح است که باید اصلاح شود.
3.    حکمت یعنی اتقان و استحکام عالم هستی که در این جا به طور واضح بیان نشده است.
4.    جایگاه نظریه انتظار با جایگاه انتظار چه فرقی دارد؟
5.    منظومه فکری از سنخ اندیشه است لذا واژه رفتار در تعریف ایشان درست نیست.
6.    نقل قول مستقیم در مقالات پژوهشی متعارف نیست.
7.    برخی عناوین در مقاله باید اصلاح شوند.
 
منبع:

12:191398/9/4
تعداد بازدید: 6
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 7

آدرس: قم - چهارراه شهدا - ابتدای خیابان معلم   مرکزهمکاری های علمی و بین الملل
تلفن: 371160 - 025  داخلی 1352
ایمیل: danaee@isca.ac.ir
 

مرکز همكاری های علمی و بین المللی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با هدف گسترش همكاری و جلب مشارکت مجامع علمی پژوهشی داخلی و خارجی و همچنین افزايش اعتبار علمی پژوهشگاه، از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرد.
مرکز همكاری های علمی و بین المللی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با هدف گسترش همكاری و جلب مشارکت مجامع علمی پژوهشی داخلی و خارجی و همچنین افزايش اعتبار علمی پژوهشگاه، از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرد.
نقشه
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

اداره همکاری های علمی و بین الملل
مجری سایت : شرکت سیگما