نسخه آزمایشی
ALIPOUR
از سوی دکتر علیپور مدیر پژوهشکده فلسفه و کلام صورت گرفت ارائه سخنرانی فلسفی با عنوان رابطه انسان شناسی ملا صدرا با جاودانگی٫ با مروری به الهیات اسلامی در دانشگا ه پالرمو به گزارش اداره بین الملل مرکز همکاری های علمی و بین الملل، مدیر پژوهشکده فلسفه وکلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی روز یک شنبه 28 مهرماه 98 به ارائه سخنرانی با عنوان «رابطه انسان شناسی ملا صدرا با جاودانگی٫ با مروری به الهیات اسلامی» پرداخت. در ابتدای جلسه دکتر علی پور گفت: برای فهم بهتر انديشه ملاصدرا ، توجه به مبانی  فلسفه حکمت متعالیه  ضروری است 
وی در ادامه با  مروری بر مبانی حکمت متعالیه، ابراز داشت:
۱-  میان انسان شناسی و فرجام شناسی ملاصدرا ارتباط تنگاتنگی وجود دارد ( میان مبدا و معاد ارتباط وجود دارد)
۲-  انسان شناسی ملاصدرا  متفاوت از انسان شناسی ابن سینا و سایر فلاسفه است ( وی نفس را جسمانی الحدوث و روحانیة البقا می داند و بر اساس آن ساختار و لوازم انسانشناسى وی متفاوت می باشد.)
۳-  ملاصدرا معتقد است  حقیقت وجودی نفس انسان  به مثابه عالم هستی است. به عبارت دیگر نفس انسان تفسیر حقیقت هستی ، یا آیینه  هستی است . از این رو تمام مراتب عالم هستی را در خود دارد. همان طور که در لسان شرع ، فلسفه و عرفان حقیقت انسا ن جرم صغیری دانسته شده که "فیها انطو ی عالم الاکبر " به هنین دلیل فلاسفه اسلامی همان طور که مراتب عالم را  به مادی ، مثالى  و عقلانی تقیسم می کنند، مر اتب انسان را نيز به مادی ، مثالى و عقلانی تقسیم می  نمایند
ملا صدرا در انسان شناسی خود بر اساس مبانی ومقدمات فوق قائل است که حقیقت وجودی انسان از بدو تولد و شکل گیری تا جاودانگی و معاد یک حقیقت واحد ذو مراتب است، که به حرکت جوهری اشددادی همواره رو به استکمال و طی مراتب کمالی است، که غایت آن انسان متعالی می باشد.  می توان انسان متعالی را ثمره حکمت متعالیه ملاصدرا دانست. چنین انسانی در بدو تولد جسمانیه الحدوث می باشد، که به واسطه فضایل عقلانی و اخلاقی ( حکمت نظری و عملی) راه استکمال را پیموده و از ماده به تجرد مثالی می رسد.  طی طریق گمالات  در سایه عقل و وحی ؛  نظر و عمل وی را در مرحله عالی و متعالی  مراحل کمال به تجرد عقلانی می رساند 
علی پور اظهار داشت: عوامل پیش گفته موجب تسهیل و تکمیل فرایند استکمال از طریق اتصال به عقل فعال است.
وی با استناد به شعر حافظ اذعان داشت :
فیض روح القدس ار باز مدد فرماید.
دیگران هم بکنند آنچه مسیحا می کرد.
وی در پایان با اشاره به دلایل جاودانگی انسان  ارتباط میان ادوار  عمر انسان و جاودانگی را در فلسفه ملاصدرا تبیین کرد.
یادآور می شود سخنرانی  که همزمان توسط اقای دکتر حسینی به زبان ایتالیایی ترجمه می شد  بسیار مورد استقبال اساتید و دانشجویان قرار گرفت  به طوری که  پرسش و پاسخ  و گفتگو های تکمیلی  زمان جلسه را از صبح تا ظهر به  خود اختصاص داد . 
مدیر پژوهشکده فلسفه و کلام  در پاسخ به پرسش  حضار به تفصیل  به رابطه شریعت و فلسفه در حکمت متعالیه، نسبت میان حکمت نظری و عملی در اندیشه صدرا، منابع اندشه صدر المتاالهین، تفاوت انسان شناسی ملا صدرا با ابن سینا و نوصدرائیان ، رابطه عرفان و فلسفه ، این عربی و ملاصدرا و نگاه وی به متکلمان  پرداختند.
 
 
امتیاز دهی
 
 


مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 8

آدرس: قم - چهارراه شهدا - ابتدای خیابان معلم   مرکزهمکاری های علمی و بین الملل
تلفن: 371160 - 025  داخلی 1352
ایمیل: danaee@isca.ac.ir
 

مرکز همكاری های علمی و بین المللی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با هدف گسترش همكاری و جلب مشارکت مجامع علمی پژوهشی داخلی و خارجی و همچنین افزايش اعتبار علمی پژوهشگاه، از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرد.
مرکز همكاری های علمی و بین المللی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با هدف گسترش همكاری و جلب مشارکت مجامع علمی پژوهشی داخلی و خارجی و همچنین افزايش اعتبار علمی پژوهشگاه، از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرد.
نقشه
ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

اداره همکاری های علمی و بین الملل
مجری سایت : شرکت سیگما