نسخه آزمایشی

کرسی ترویجی عرضه ایده علمی

نقش تاریخی امام مهدی(عج) در هدایت شیعیان در غیبت صغری

کرسی ترویجی عرضه ایده علمی با عنوان نقش تاریخی امام مهدی(عج) در هدایت شیعیان در غیبت صغری با ارائه حجت الاسلام والمسمین دکتر مجید احمدی کچایی و نقد دکتر نعمت الله صفری فروشانی روز دوشنبه 30 فروردین در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.
به گزارش مرکز همکاری های علمی و بین الملل، در این کرسی که با دبیری دکتر حسین قاضی خانی برگزار شد، احمدی کچایی بحث خود را اینگونه آغاز کرد که در مطالعات عصر غیبت صغری آنچه بیشتر بدان پرداخته شده است مباحثی مانند تولد امام مهدی(عج)، وکلای اربعه و وضعیت شیعیان است و بررسی اقدامات خود حضرت که می توان از آن با عنوان نقش تاریخی امام مهدی(عج) یاد کرد کمتر مورد توجه بوده است و این در حالی است که انسجام یابی امامیه و گذر از بحرانهای عصر غیبت صغری با این اقدامات در پیوند هستند.
 با شروع دوره غیبت طبق گزارش ها با آن که خواص و عالمان جامعه امامی از وجود حضرت(عج) آگاه بودند اما توده مردم دچار حیرت شده بودند و با توجه به شرایط حفظ جان امام هم نمی شد آشکارا از وجود ایشان سخن به میان آورد لذا با تلاشهای امام مهدی(عج)، وکلا و عالمان آن عصر جامعه امامی از این چالش عبور کرد. ایشان رصد نقش تاریخی امام را در عصر غیبت صغری در محورهای تبیین شرایط دوره جدید، تبیین امامت و لزوم استمران آن، نصب وکیلان، برخورد با مدعیان امامت، برخورد با مدعیان وکالت آن حضرت، برخورد با وکلای منحرف و تبیین امر تقیه خواند و به اختصار به ارائه نمونه هایی از آن پرداخت.
صفری فروشانی به عنوان ناقد جلسه بیان داشت با توجه به عنوان این انتظار بود که رویکرد بحث تاریخی باشد در حالی که رویکرد روایی است. منابع نیز روایی و درون مذهبی هستند. وی ادامه داد در اینگونه مباحث باید به اقوال بدیل توجه کرد و ایراداتی که ممکن است از جانب مخالفان مطرح باشد را نیز در بحث جوابگو بود.
 به احتمال وجود گفتمان های مختلف در آن عصر نیز باید توجه کرد. همچنین باید دانست سخن از نقش با چند شاهد مثال محدود آن هم از منابع روایی کافی نخواهد بود و این در نهایت وجود روایی حضرت را ثابت می کند نه نقش تاریخی را چرا که دوره غیبت صغری نزدیک به هفتاد سال طول کشیده است و نقش تاریخی حضرت آن هم در هدایت شیعیان مطرح است که این شیعیان در نقاط مختلف جهان اسلام آن روز حضور دارند. در بحث هدایت باید دقت کرد گزارش های موجود نوعی میراث اجرایی را برای ما باقی نهاده است و میراث علمی و هدایتی بروز روشنی نیافته است.
در بخش دوم بحث، احمدی کچایی اظهار داشت دوره غیبت صغری مانند عصر حضور نیست لذا نقش کمرنگ تر خود را نشان می دهد. همچنین بحث انسجام یابی شیعه و دستور به پایان غیبت صغری را نیز باید به محورهای فعالیت های حضرت افزود. در این دوره بنابر برخی گزارش ها عالمانی خود به صورت مستقیم نامه هایی به حضرت داشته اند ضمن آنکه محتوای توقیعات نیمه اول عصر غیبت صغری با نیمه دوم نشان از این دارد که در نیمه اول تلاش حضرت بر تبیین مسائل امامت و امور محوری شیعیان است اما در نیمه دوم به نوعی بر این بحران ها فائق آمده و مسائل شخصی افراد بیشتر مطرح هستند. این که منابع استفاده شده بیشتر روایی هستند درست است اما این منابع گزارش های تاریخی دارند که در این امر فرقی بین آنان با منابع تاریخی نیست. در ضمن اینکه امثال کلینی تنها از برخی وکلای حضرت نام برده اند به سبب شرایط تقیه ای آن عصر بوده است.
صفری فروشانی در بخش پایانی سخن خود بیان کرد رویکرد شما در این بحث روایی است و به نظر بنده رویکرد تحلیل تاریخی در این مساله مناسب تر است کاری که در مقاله «اثبات تاریخی وجود امام زمان(عج) از طریق منصب وکالت در عصر غیبت صغری» دکتر قاضی خانی پیموده است.
در انتهای جلسه حاضران و سرورانی که از طریق فضای مجازی بحث را دنبال می کردند پرسش هایی را مطرح ساخته و پاسخ خود را دریافت داشتند.
 
منبع:

تاریخ خبر: 1400/2/6 دوشنبه
تعداد بازدید کل: 2 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 3

آدرس: قم - پردیسان - خیابان دانشگاه - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی -  مرکزهمکاری های علمی و بین الملل
تلفن: 02535116870
ایمیل: danaee@isca.ac.ir
 

ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

اداره همکاری های علمی و بین الملل
مجری سایت : شرکت سیگما