نسخه آزمایشی

در ادامه سلسله نشست های فلسفه امنیت از منظر حکمت متعالیه مطرح شد:

«دلالت های امنیتی مشهد پنجم کتاب الشواهد الربوبیه ملاصدرای شیرازی»

به گزارش مرکز همکاری های علمی و بین الملل، پنجمین نشست از سلسله نشست های فلسفه امنیت از منظر حکمت متعالیه، با ادامه بحث «دلالت های امنیتی مشهد پنجم کتاب الشواهد الربوبیه ملاصدرای شیرازی» با ارایه حجت الاسلام والمسلمین دکتر نجف لک زایی در تاریخ 16 تیر 1400 با حضور اعضای گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و جمعی از علاقمندان به این موضوع، برگزار گردید.
در این نشست، ابتدا دکتر رجبعلی اسنفدیار خلاصه ای  از مباحث مطرح شده در جلسه گذشته را به اجمال بیان کرد و سپس دکتر لک زایی بحث خود را از اشراق چهارم از شاهد دوم از مشهد پنجم کتاب الشواهد الربوبیه با موضوع مناسبات نبوت، شریعت و سیاست ادامه داد. 
دکتر لک زایی موضوعات مطرح شده توسط ملاصدرا در اشراق چهارم را از چند جهت دارای اهمیت دانست، اول آنکه در این بحث سطوح امنیت قابل استخراج است و امنیت در سه سطح سیاست، شریعت و نبوت  مورد بررسی قرار می گیرد، دوم بحث نظریه صدرالمتالهین در حوزه انقلاب  الهی است، در این بحث نظریه انقلاب  ملاصدرا قابل استخراج است . 
صدرالمتالهین در بحث نسبت نبوت و شریعت می گوید: نبوت هم ساحت اعتقادی دارد و هم ساحت رهبری و شریعت نیز، هم ساحت افعال را در بر می گیرد و هم ساحت افکار و اخلاق را، نسبت شریعت  و نبوت نسبت جسم و روح است، شریعت جسم و نبوت روح آن است، فقه بدون نبوت مانند جسم بدون روح است، سیاست بدون شریعت نیز مانند جسد بدون روح است. امنیت نیز می تواند اینگونه باشد و زمانی که به دنبال امنیت ظاهری هستیم، همان امنیت بدون روح و دنیوی است. اگر سیاست با نبوت و شریعت گره بخورد، امنیت آن نیز متعالی خواهد بود. 
در ادامه این بحث دکتر لک زایی از زبان ملاصدرا دوگانگی عالم سیاست و شریعت که نفس را ساماندهی می کند و نبوت که روح را ساماندهی می کند، را توضیح می دهد و به بیان تفاوت آنها از جهت مبدا، غایت و فعل و انفعال می پردازد و نتیجه می گیرد با توجه به  تفاوت های چهارگانه، سیاست جدای از شریعت، حتی در سطوح دنیوی، نمی تواند امنیت را تامین کند، در سایه شریعت همچنانکه که ذات انسان شکوف می شود و ارتقاء می یابد، امنیت نیز شکوفا می شود و ارتقاء پیدا می کند. 
در بحث غایت، آنچه که در شریعت وضع شده است، این است که نظام سیاسی تابع شریعت و نظام دینی است، اگر اطاعت باشد، سیاست دینی است و در صورت تبعیت سیاست از شریعت، امنیت به د ست می آید و از اذیت ها رها می شود، در صورت عصیان سیاست از شریعت، تهدیدها آغاز می شود، احساس بر آراء و عقل حاکم می شود، خشوع از بین می رود و سیاست کاملا زمینی می شود وانسان به فکر  منافع زودگذر خواهد بود. زمانی که شریعت کنار گذاشته شود و گرفتار محسوسات شویم و جزء اشرف که عقل است فراموش شود، قیم عالم در برابر اینها قیام می کند، یعنی خداوند قیام می کند، قیم عالم که خدا، مومنین و رهبران الهی هستند، برای برگرداندنِ خرابکاری ها به نظام عالم قیام خواهند نمود، بنابراین علت محدثه انقلاب ها، اراده قیم عالم است، وقتی مومنین و رهبران الهی بخواهند انقلاب رخ خواهد داد. 
دکتر لک زایی در ادامه مباحث این نشست،  با توجه به اشراق پنجم از شاهد دومِ مشهد پنجمِ کتاب الشواهد الربوبیه که به اسرار برخی احکام شرعی و فایده آن برای اطاعت می پردازد، به تبیین غرض از وضع نوامیس و فلسفه ارسال رسل و نبوت که رساندن انسان از حد طبع به حد عقل است پرداخت، ایمان به اضافه پرهیز از ظلم نتیجه اش امنیت خواهد بود. حکما می گویند اگر عدل حاکم شود، شهوات خادم عقول خواهند شد. ستم زمانی حاکم می شود که عقل ها مستخدم شهوت گردند.  حکمرانی متعالی آن است که شهوات تابع عقول شوند و آدم های درجه یک به کار گرفته شوند. 
 
منبع:

تاریخ خبر: 1400/4/20 يكشنبه
تعداد بازدید کل: 15 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 


مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 16

آدرس: قم - پردیسان - خیابان دانشگاه - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی -  مرکزهمکاری های علمی و بین الملل
تلفن: 02535116870
ایمیل: danaee@isca.ac.ir
 

ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

اداره همکاری های علمی و بین الملل
مجری سایت : شرکت سیگما