نسخه آزمایشی

سومین نشست از سلسله نشست های «فلسفه امنیت از منظر حکمت متعالیه» برگزار شد:

دلالت های امنیتی مشهد پنجم کتاب الشواهد الربوبیه ملاصدری شیرازی

سومین نشست از سلسله نشست های «فلسفه امنیت از منظر حکمت متعالیه» با ادامه بحث «دلالت های امنیتی مشهد پنجم کتاب الشواهد الربوبیه ملاصدری شیرازی» با ارایه حجت الاسلام والمسلمین دکتر نجف لک زایی در تاریخ 25 خرداد 1400 برگزار گردید.
در این نشست، ابتدا دکتر اسفندیار فهرستی از مطالبی که در جلسه گذشته مورد بررسی قرار گرفت را بیان کرد. سپس دکتر نجف لک زایی بحث خود را در معنای عام، در قالب تاملات فیلسوفان متکلمان به امنیت بیان کرد. وی تاکید داشت از مشهد پنجم کتاب « الشواهد الربوبیه» آن دسته از مباحث که به امنیت مرتبط باشد مورد توجه قرار می گیرد و چارچوب کلان بحث همان گونه که قبلا بیان شد، خود بسنده نبودن انسان، بحث  نیاز انسان ها، زندگی سیاسی اجتماعی و نهادسازی و نیاز به امنیت به جهت تزاحم امور، نیاز به قانون، نیاز به حکومت برای اجرای قانون و تامین امنیت انسان است  
استاد لک زایی با استناد به مباحث صدرالمتالهین تاکید کرد که هستی شناسی حکمای مسلمان، ما را به انسان شناسی خاص آنها رهنمون می کند. در بحث ملاصدار با توجه به عوالم سه گانه ملکوت اعلی یعنی عالم جبروت، ملکوت وسط یعنی عالم خیال و مثال و ملکوت اسفل یعنی عالم مُلک، انسانها نیز سه لایه وجودی را به صورت بالقوه و بالفعل دارا هستند. منابع معرفتی نیز بر همین اساس در سه لایه شکل می گیرد و ما می توانیم از امنیت مُلکی، ملکوتی و جبروتی صحبت کنیم. 
وی با استناد به اشراق نهم کتاب الشواهد الربوبیه، تصریح کرد: از میان انسان ها پیامبران دارای موقعیتی هستند که روابط عالم معقولات(موجودات) و عالم محسوسات (عالم مُلک)هستند. نبی بین عالم معقول و عالم محسوس در رفت و آمد است برای اینکه بتواند نظم ایجاد کند و فرایندها را به گونه ای قرار دهد تا ارتباطات عوالم حفظ شود. دکتر لک زایی براساس مطالب مطرح شده در اشراق نهم کتاب شواهد الربوبیه، طبقه بندی جدیدی از موجودات را به نقل ملاصدرای شیرازی بیان کرد و  در ادامه ارتباط این طبقه بندی را با انسان شناسی حضرت امام (ره) و علامه طباطبایی مورد بررسی قرار داد. 
از نظر ملاصدرا، موجودات ممکن سه دسته اند: عقل محض مثل ملائکه و خود عقل، مادی محض مثل حیوانات، مرکب از ماده و آنچه را که مجرد می نامیم مثل انسان. همچنین انسان ها نیز سه دسته اند: دسته اول انسان هایی هستند که اوج می گیرند و وارد عالم عقل می شوند و در همان عالم باقی می مانند و غرق در معرفت خدا و ملکوت می شوند، به آنان الهیون می گویند، از این دسته از انسان ها  نمی توان انتظار رسالت اجتماعی داشت . دسته دوم، انسان هایی هستند که غرق در دنیا هستند و به دنیا و شهوات بسنده کرده اند، دسته سوم انسان هایی هستند که بین دو عالم ملک و ملکوت در رفت و آمد هستند، اینها بهترین انسان ها هستند، انبیاء از این دسته اند، نبی فقط به فکر نجات خود نیست، بلکه به فکر مردم و جامعه نیز هست. در معنای سوم از انسان ها  مفاهیمی چون ولایت، نبوت و رسالت معنا پیدا می کند. دکتر لک زایی در ادامه تاکید می کند که طبقه بندی ملاصدرا نظر به عالم واقع دارد در خارج وجود دارد نظر به ابواب نفس انسان، دو باب، باب عقل نظری و بابث عقل عملی تعریف می شود. نتیجه عقل نظری انسان عاقل است، عفت به اضافه شجاعت و به اضافه حکمت، نتیجه آن عدالت است، انسان عاقل عادل کارگزار الهی است، چون عاقل است، محافظ تامین امنیت است. انسانی می تواند در راس حکومت قرار گیرد که جامع عالم معقول و عالم محسوس باشد. چنین انسانی می تواند تامین کننده امنیت انسان های دیگر باشد. ، بنابراین می توان گفت انسان شناسی ملاصدار یک انسان شناسی واقع گرایانه است. انسان شناسی حضرت امام (ره) و انسان شناسی علامه می تواند در ادامه انسان شناسی ملاصدار تعریف شود و  هر یک دارای مختصات خاص خود می باشند. در ادامه این بحث دکتر لک زایی به توضیح درباره انسان شناسی امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی پرداخت. و سپس مطالب مطرح شده از اشراق نهم را با متن ملاصدرا از کتاب الشواهد الربوبیه تطبیق دادند. 
آخرین بحث مطرح شده در این نشست به تناسب بحث جنگ که در اشراق نهم اشاره شده بود، بحث جنگ و حرب  با ارجاع به کتاب فصول منتزعه فارابی بود. در این بحث به هفت نوع جنگ عادلانه و چهار نوع جنگ ظالمانه  اشاره شد. 
 
منبع:

تاریخ خبر: 1400/3/26 چهارشنبه
تعداد بازدید کل: 18 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 


مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 19

آدرس: قم - پردیسان - خیابان دانشگاه - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی -  مرکزهمکاری های علمی و بین الملل
تلفن: 02535116870
ایمیل: danaee@isca.ac.ir
 

ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

اداره همکاری های علمی و بین الملل
مجری سایت : شرکت سیگما