نسخه آزمایشی

به همت گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی برگزار شد

چهارمین نشست از سلسله نشست های «فلسفه امنیت از منظر حکمت متعالیه»

چهارمین نشست از سلسله نشست های «فلسفه امنیت از منظر حکمت متعالیه» با ادامه بحث دلالت های امنیتی مشهد پنجم کتاب الشواهد الربوبیه ملاصدرای شیرازی با ارایه حجت الاسلام والمسلمین دکتر لک زایی در تاریخ دوم تیر 1400 با حضور اعضای گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی برگزار گردید.
به گزارش مرکز همکاری های علمی و بین الملل، در این نشست ابتدا دکتر رجبعلی اسفندیار خلاصه ای از مباحث مطرح شده در سه جلسه گذشته را به اجمال بیان داشت و سپس دکتر لک زایی بحث خود را از مباحث اشراق سوم از مشهد پنجم کتاب شواهد الربوبیه با تمرکز بر بحث انسان و فلسفه امنیت ادامه داد. 
وی با استناد به بحث ملاصدرای شیرازی تاکید کرد که دنیا منزلی از منازل سالکین الی الله است. نفس انسان مسافر است، رشد می کند و حرکت دارد و حرکت نفس، ارادی است. برای ارتقاء نفس منازلی تعریف شده است که از هیولا آغاز می شود و به جسم، جماد، نبات، شهوت، غضب، احساس، تخیل، توهم و در نهایت به مرحله انسان می رسد و پس از این مرحله به درجه فرشته می رسد که در این مرحله فقط اطاعت می کند و معصیتی از او سر نمی زند. انسان به عنوان سالک الی الله باید این مراحل را طی کند و به مطلوب حقیقی برسد. انسان در مرحله نهم طی مراحل خود غافله ای را تشکیل می دهد که انبیاء رؤسای این غافله ها هستند. 
دکتر لک زایی با اشاره به نسبت بدن و نفس، بدن را مرکب دانست و تاکید کرد که هم باید به راکب و هم به مرکوب در حرکت نفس توجه کرد. اساسا بدون توجه به مرکب که دنیا می باشد، راکب یعنی عقبی ارتقاء نمی یابد. به عبارت دیگر بدون امنیت دنیا، امنیت عقبی به دست نمی آید. برای این منظور نیازمند تربیت، تادیب و تهذیب مرکب یعنی بدن هستیم. بنابراین امر معاش در دنیا، یعنی حالت تعلق نفس به بدن، از ضروریات امر معاد است. 
ایشان در ادامه به این امر توجه دادند که امر معاش و معاد تحقق نمی یابد مگر به ابزاری که حافظ حدود آنها باشد و ابزارهایی که منافع آنها را جذب کند و مفاسد آنها را هم در نظام تکوین و هم در نظام تشریع دفع نماید. امور تکوینی و تشریعی برای همه انسان هاست. مشکل اساسی در این است که اگر انسان به لحاظ نظام اجتماعی ساماندهی نشود، به جای اینکه امر معاش  برای معاد به کار گرفته شود، بر علیه معاد و خود انسان قرار می گیرد. انسان موجودی است که اگر به خودش واگذار شود، حب تفرد و تقلب در او غلبه پیدا می کند، و چون منطقا به دنبال نفع خود است، استبداد شکل می گیرد و تنها برای تامین منافع خود، از قدرت خویش بهره می گیرد. 
دکتر لک زایی همچنین تصریح کرد: اگر امر معاش و معاد در عالم تکوین مشخص شود ولی در عالم تشریع رها شوند و سیاست عادلانه ای برای آن تعریف شوند و دولت امره در زاجره نباشد، هرج و مرج و دعوا شکل خواهد گرفت. وجود هرج و مرج و نزاع و مشوش شدن امر معاش،  موجب غفلت از سلوک و یاد خدا و امر معاد خواهد شد. از این رو به سیاست عادلانه و حکومت آمره و زاجره نیازمندیم. 
بنابراین واضع شریعت، همچنانکه تکوین را آفرید، حتما باید تشریع را نیز ساماندهی کند. قوانینی برای امور اقتصادی، عرصه خانواده، ارث و میراث و سایر عرصه ها بفرستد. علاوه بر ارسال قوانین به مجری قانون نیز نیازمندیم. پیامبران برای هدایت مردم به سمت ابزارهایی که از مفاسد جلوگیری کند،  مانند امر کردن مردم به مقابله با دشمن خارجی و طغیانگران داخلی برانگیخته شده اند. تامین امنیت نیز از همین نمونه است، قصاص، دیات و تعزیرات در ابعاد مختلف برای تامین  امنیت است. بنابر این براساس مطالب ملاصدرای شیرازی مهمترین وظیفه سیاست انسان ها، پاسداری از سالکان و مسافران الی الله است
دکتر لک زایی در این بحث نشان دادند که ملاصدرای شیرازی در اشراق سوم چگونه به مبانی خود در حرکت جوهری حکمت متعالیه وفادار بوده است. وی در ادامه با استناد به اشراق دهم از شاهد اول کتاب شواهد الربوبیه به بحث رییس اول یا به تعبیری نبی پرداخت و شروط دوازده گانه نبی را از منظر تامین امنیت سالکان الی الله توضیح داد و در ادامه تاکید تمود  صفاتی که با حرکت جوهری ارادی برای فرد به دست می آید، منحصر در نبی نیست و هر کس می تواند این صفات را در خود ایجاد کند. 
 
منبع:

تاریخ خبر: 1400/4/6 يكشنبه
تعداد بازدید کل: 4 تعداد بازدید امروز: 3
 
امتیاز دهی
 
 


مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 5

آدرس: قم - پردیسان - خیابان دانشگاه - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی -  مرکزهمکاری های علمی و بین الملل
تلفن: 02535116870
ایمیل: danaee@isca.ac.ir
 

ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

اداره همکاری های علمی و بین الملل
مجری سایت : شرکت سیگما