گزارش نشست علمی کلام در مدرسه لکهنو؛ ریشه‌ها و اندیشه‌هاگزارش نشست علمی

نشست علمی «کلام در مدرسه لکهنو؛ ریشه‌ها و اندیشه‌ها» روز سه شنبه ۲۴ بهمن با ارائه حجج الاسلام استاد محمد تقی سبحانی و استاد مهدی اسفندیاری با همکاری پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی و مرکز همکاری‌های علمی و بین الملل برگزار شد.
به گزارش مرکز همکاری‌های علمی و بین الملل در این نشست گفته شد: اولین و مهم‌ترین مسأله چالشی بین مسلمانان بعد از رحلت رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ مسئله امامت بود. بخش کثیری از مسلمانان نص صریح رسول الله(ص) مبنی بر امامت امیر المومنین علیه السلام را نادیده گرفتند و در سقیفه بنی‌ساعده با انتخاب ابوبکر به عنوان خلیفه اولین انحراف را در اسلام به وجود آوردند. خلیفه اول با کمک اعوان و انصارش مخالفان خود را که معتقد به امامت امیر المومنین ع بودند به‌شدت تحت فشار قرار داد. با گذشت زمان صدها روایت در تصحیح خلافت ابوبکر و اخلافش جعل شد و در سده‌های بعد با تألیف صدها رساله و کتاب هزاران تهمت و افترا به شیعیان امیرالمومنین علیه السلام بستند و از این طریق خون آنها را مباح دانستند.
یکی از تأثیرگذارترین کتاب‌ها علیه تفکر اهل بیت علیهم السلام کتاب «تحفه اثناعشریه» است که به قلم شاه عبدالعزیز محدث دهلوی (متوفی ۱۲۳۹) نوشته شده و در طول بیش از دویست سال که از تألیف آن گذشته با شبهاتی که بر مکتب اهل بیت وارد کرده متأسفانه در ذهن و ضمیر برخی از اهل سنت تأثیر منفی گذاشته است. این کتاب به زبان عربی نیز ترجمه و بارها منتشر شده است. با وجود این وضعیت، متکلمان و علمای شیعه در دفاع از عقاید خود و حقانیت مذهب اهل بیت ع و دفع این اتهامات به پا خواسته و اقدام به تالیف آثار زیادی در جهت بیان حقایق اسلام و مذهب شیعه کردند. یکی از بزرگترین متکلمان شیعه که در این راه قدم نهاده میرحامد حسین است که با تألیف کتاب سترگ «عبقات الانوار» ادعاهای بی‌پایه دهلوی را پاسخ داد و از مکتب اهل بیت و حقانیت آن دفاع کرد. متأسفانه علامه میرحامدحسین و آثار او برای بسیاری از پیروان اهل بیت ناشناخته مانده است و برگزاری نشست‌های پیشنهادشده خدمتی ناچیز است برای آشنایی مخاطبان عام و خاص با این اندیشه‌ها و تلاش‌های ارزشمند این عالِم بزرگ.
بی‌تردید علامه میرحامدحسین یکی از بزرگ‌ترین شخصیت‌های تاریخ شیعه و مهم‌ترین مدافع اندیشه امامت در سده‌های اخیر است. با این حال، متأسفانه درباره اندیشه‌های وی هیچ کار درخوری صورت نپذیرفته است و حتی آثار قلمی ایشان تا کنون با معیارهای علمی تصحیح و منتشر نشده است. بنابراین، هر نوع فعالیت علمی و پژوهشی که به‌نحوی به بازیابی اندیشه‌های ایشان ـ که در واقع همان اندیشه‌های اصیل شیعه است ـ بینجامد جزو وظایف و رسالت‌های اصلی پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی به شمار می‌رود و ضرورت دارد که به آن پرداخته شود. همچنین در زمانه‌ای که تفکر اهل بیت آماج تیرهای بلا و شبهه‌های گوناگون است، تجلیل از شخصیتی که همه عمر شریفش را برای دفاع از اهل بیت و ردّ شبهات مختلف علیه تفکر اهل بیت صرف کرده است، کم‌ترین وظیفه‌ای است که از پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی برمی‌آید و ضرورت آن کاملاً روشن است. هدف نشست‌های حاضر این است که قدمی کوچک در راه شناخت اندیشه‌های تابناک امامت از منظر میرحامد حسین برداشته شود.