گزارش هم‌اندیشی  بین المللی: آثار جهانی فرهنگ و شعائر حسینی با عنوان شعائر حسینی و دولت مهدوی

پیش‌نشست بین‌المللی «آثار جهانی فرهنگ و شعائر حسینی با عنوان شعائر حسینی و دولت مهدوی» روز سه شنبه ۸ اسفند با ارائه حجت‌الاسلام والمسلمین استاد حسین الهی‌نژاد عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، دکتر محمد حسین الطائی عضو هیئت علمی و رئیس دانشگاه علوم اسلامی دانشگاه کربلا، دکتر ناهده جلیل الغالبی عضو هیئت علمی دانشگاه کربلا، حجت الاسلام والمسلمین محمود ملکی راد عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و حجت الاسلام والمسلمین خدامراد سلیمیان عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.
به گزارش مرکز همکاری‌های علمی و بین الملل حسین الهی نژاد در ابتدای این نشست گفت: اربعین حسینی معنای حقیقی و درست انتظار و زمینه سازی برای ظهور را بیان می‌کند زیرا انتظار به اقسام ۴ گانه روحی، قلبی، قولی و عملی تقسیم می شود. انتظار عالی و حقیقی همان انتظار عملی است و اربعین بیان کننده انتظار عالی و عملی است زیرا اربعین یعنی حرکت کردن به سوی هدف، پرهیز از ماندن در مسیر لذا آمادگی کامل و جامع فردی و اجتماعی امت اسلامی برای ظهور را ایجاد می کند.
محمد حسین الطائی اظهار داشت: نهضت امام حسین(ع) با تمام نهضت ها متفاوت است. آسمانی و الهی است که با این جهان پیش می‌رود. امام حسین(ع) از همان ابتدا همراه پیامبران بوده است تمام انبیاء به امام حسین وصل می‌شوند روایات متعدد از شیعه و سنی در مورد جایگاه امام حسین(ع) نقل شده است. این نهضت را خداوند مقدر کرده است تا قیام قیامت بماند حتی امروز در برخی نقاط عالم با افرادی که درصدد احیای این نهضت هستند برخورد می‌شود و این نشان از پویایی نهضت است و به اخلاص صاحب این نهضت یعنی آقا امام حسین(ع) بر می گردد لذا می‌توانیم بگوییم یک ارتباط آسمانی و الهی بین نهضت حسینی و مهدوی وجود دارد زیرا همه می دانیم امام زمان(عج) برای نجات مردم از ظلم قیام می کند و جهان را پر از عدل می کند ، دقیقا همان اهدافی که امام حسین(ع) برای آنها قیام کرد.
حمود ملکی راد بیان داشت: در سال‌های اخیر رویداد اربعین گسترش چشمگیری داشته و در سطوح مختلف منطقه ای و جهانی دارای تاثیر بوده است. شباهت‌هایی بین این رویداد جهانی با باور به منجی موعود که باوری جهانی است وجود دارد. بررسی شعارهای حسینی و دولت جهانی مهدوی، تطبیق‌شان به اربعین و مهدویت موضوع بحث من است. و در نهایت به این پرسش جواب خواهم داد که اربعین چه نقشی در گفتمان جهانی مهدوی دارد؟
شعارهای جهانی حسینی و مضامینی نظیر عدالت‌خواهی، حق‌گرایی، ظلم ستیزی، عزت‌مندی، تحکیم روح آزادی در جامعه انسانی، ایثار و از خودگشذشتگی، همبستگی و انسجام اجتماعی، عزت‌مندی، تحکیم روح آزادگی در جامعه انسانی، ایثار و از خودگذشتگی، همبستگی و انسجام اجتماعی، تجلی اخلاق در مردم و… که در تکوین اربعین نقش داشته و در معارف مهدویت نیز بدانها تاکید شده می توانند در سطح جهان و گفتمان جهانی مهدویت تاثیرگذار باشند .

خانم دکتر ناهده جلیل الغالبی به موضوع ملازمه و پیوند معرفتی بین جریان چیستی و جریان مهدویت پرداخت. وی تصریح کرد تکالیف معرفتی که بر دوش ما است ناظر به گسترش اندیشه حسینی است تا از آن عبرت بیاموزیم به گونه‌ای که کربلا محوری برای آزادی اشخاص و افکار شود.
وی با استناد به زیارت اربعین و زیارت ناحیه مقدسه گفت: مسئولیت صیانت از این نهضت بزرگ بر دوش همه به ویژه اندیشمندان است فرهنگ اهل بیت به دنبال یک انسان کامل منتظر است تا زمینه ظهور را فراهم سازد.
خدامراد سلیمیان اظهار داشت: زائران اربعین، در معرض محیط مذهبی و معنوی قرار می‌گیرند.این تجربه می‌تواند ارتباط انسان‌ها با دین، اعتقادات، و ارزش‌های معنوی را تقویت کند.
به طور کلی، اربعین به عنوان یک رویداد مذهبی و فرهنگی، تأثیرات عمیقی در زندگی انسان‌های معاصر دارد و می‌تواند به توسعه ارتباط‌های انسانی، ترویج ارزش‌های معنوی، و تقویت تمدن اسلامی کمک کند.
در مورد تأثیر اربعین در زندگی انسان معاصر، می‌توانید به موارد زیر اشاره کنید:

  1. تأثیر روحانی و انسان‌شناسی:
    اربعین به عنوان یک مراسم مذهبی با تأثیرات روحانی و انسان‌شناسی، می‌تواند در تقویت ارتباط انسان با خداوند و تأمل در معنویت زندگی کمک کند.
    این مراسم می‌تواند به افزایش ایمان و امید در انسان‌ها منجر شود.
  2. تأثیر اجتماعی و فرهنگی:
    راهپیمایی اربعین، فرصتی است برای تعامل اجتماعی و ایجاد همبستگی بین انسان‌ها.
    این مراسم می‌تواند به تقویت هویت فرهنگی و مذهبی افراد کمک کند.
  3. تأثیر اقتصادی و گردشگری:
    راهپیمایی اربعین، فرصتی است برای تحرک اقتصادی و گردشگری در مناطق مذهبی.
    این مراسم می‌تواند به توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی در مناطق مرتبط با اربعین کمک کند.
  4. تأثیر فرهنگی و هنری:
    شعائر حسینی در اربعین، منبعی است برای تولید هنر و ادبیات مقاومتی.
    این مراسم می‌تواند به ترویج هنر اسلامی و ارتقای فرهنگ رواداری کمک کند
    وی گفت :انسان در زیست خود در سه گستره نیازمند است/ گذشته/حال/آینده و این هر سه در یادآوری قیام امام حسین (ع) که یکی از عالی ترین نمودهای آن اربعین است دست یافتنی است. اربعین می تواند دروازه ورود به جامعه صالحان را به ما نشان دهد.